Rozhovor s Dráček.cz

V dnešním rozhovoru jsme vyzpovídali Michalu Loudínovou, ředitelku e-shopu Dráček.cz. Nejde o běžné hračkářství, ale spíše o „speciálku“, která se soustředí především na hračky a hry, které nutí děti se zamyslet. Michala Loudínová nám v rozhovoru prozradila, jaké hračky si získaly její sympatie v dětství nebo proč se v e-shopu až tak nezajímají o to, jaké hračky aktuálně dominují žebříčkům popularity.

4. 11. 2021
Rozhovor s Dráček.cz


Jaká byla v dětství vaše nejoblíbenější hračka?

Narodila jsem se v roce 1971. Všichni jsme doma měli víceméně stejné hračky, jen některé podpultovky měli jen ti nejšťastnější. Milovala jsem hru z Pohádky do pohádky. Měli jí totiž jen děti od sousedů. Strávili jsme nekonečné hodiny hraním této hry v mezipatře našeho bytového domu. Dlouho jsem měla v hlavě vzpomínku, že to nekonečné hraní způsobila vášeň nás dětí z jednoho vchodu pro tuto hru. Až když jsem ji koupila svým dětem a hráli jsme ji ve stejném nekonečném modu, mi to došlo. Ta hra je nekonečná svojí podstatou. Dohrát jí nedokáže každý a do dnešního světa se moc nehodí. I tak jsme si s tou hrou užili hodně legrace a byla velkou zkouškou trpělivosti našich dětí.


A je mezi hračkami nějaký evergreen, který si pamatujete z dětství a nyní se vám ho stále daří úspěšně prodávat?

Michala Loudínová ředitelka obchodu DráčekMy se na tyhle hračky specializujeme. Jak jsme opravdu měli doma všichni stejné hračky, tak si skoro můžete vsadit na důvod, proč takovou hračku rodič nebo prarodič dítěti kupuje. Skoro každý  takový zákazník vchází do dveří našeho obchodu se slovy: „Hrozně se na ní těším, tu jsem měl, když jsem byl malý.“ V tu chvíli se většinou začínáme se zákazníky skvěle bavit na téma, které hračky jsme měli kdo doma. Dodnes se jich vyrábí překvapivě stále hodně. Igráček, kovové hračky od Kovapu jako třeba beruška na klíček nebo traktory všech značek s opravdickou řádící pákou, stavebnice SEVA, SEKO či CHEVA, nesmrtelný MERKUR, stolní hry jako zmíněné Z pohádky do pohádky, Smolíček Pacholíček, Kloboučku Hop nebo blechy. Chemoplast dodnes vyrábí ten stejný stolní fotbal a hokej, se kterým jsem si hrála i já. Dinotoys vyrábí další nesmrtelnou hračku – obrovskou plastovou Tatru na písek. Stále se vyrábí a dobře prodává zázrak techniky našeho dětství – elektrická násobilka a školička. Jako dítě jsem nechápala, jak je možné, že když správně odpovím na dotaz, kolik je 3×3 přiložením jedné kovové tyčinky na otázku a druhé tyčinky na správnou odpověď, rozsvítí se žárovička. Při špatné odpovědi se nerozsvítilo nic. Prostě zázrak. Baví děti dodnes, i když mají v každém mobilu kalkulačku.

Firma Směr má stále v nabídce plastový parník, kachničky, žábu do vany nebo plastové pokladničky ve tvaru domácích zvířátek. Vše stále v tom starém retro designu, který znají Husákovy děti. Nám se ty hračky líbí. Většina z nich je přijímána i současnými dětmi zcela bez výhrad. Ale měli jsem i úsměvnou historku s jednou naší brigádnicí, která měla vyrovnat do regálu právě zmíněné parníky a kačenky. Padl upřímný dotaz: „Kam mám uklidit ty hrozně ošklivé hračky?“ Celkem nás tím pobavila, nám připadají ty hračky roztomilé.

Velkou tradici u nás mají samozřejmě dřevěné hračky, maňásci a loutková divadla. Prodávají se pořád výborně. Jen my jsme měli v dětství jedno jediné divadlo, které bylo tehdy na trhu. Dnes je těch možností neskonale více a v daleko vyšší kvalitě. Bohužel česká výroba dost skomírá. Kdybychom prodávali jen české výrobky, měli bychom rok od roku obchod prázdnější a prázdnější.

„U nás se letos, stejně jako jiné roky, bude zase nejvíce prodávat český výrobek Gerlichovo loutkové divadlo a Cihličky pro dětičky.“


Jaké hračky jsou letošním největším hitem?

Tuto otázku dostávám každý rok. Každý rok odpovídám, že ani moc nevím. My se o hity v tom pravém slova smyslu moc nezajímáme. Kdysi to bývalo tak, že hitem se automaticky stalo to, co výrobce/dovozce zpropagoval v televizní reklamě. Stačilo znát tyto reklamy a dobře se předzásobit, byla to jistota dobrého výdělku. Dnes už jsou kanály na ovlivnění nákupních preferencí dětí složitější a vždy záleží na tom, jak dobře se zvládne marketing k danému produktu. Jak dokážete přesvědčit dítě či rodiče, že toto je něco, co prostě musí mít. My se vždy rozhodujeme, při hledání nového sortimentu, podle kvality a toho, zda má hračka pro dítě nějakou přidanou edukativní hodnotu. Často se míjíme s trendy sezony. U nás se letos, stejně jako jiné roky, bude zase nejvíce prodávat český výrobek Gerlichovo loutkové divadlo a Cihličky pro dětičky. Je tomu tak už deset let minimálně. Jinak takovou velkou stálicí je poslední roky elektronická Albi tužka. Tento koncept se Albi hodně povedl, přidávají stále nové knížky, děti to baví a rodiče mají pocit, že se děti něco při hraní s ní naučí. Není to sice tablet ani mobil, ale principiálně je to podobné. Je to modernější forma té naší retro násobilky se svítící žárovkou. A děti to baví.

Máte nějaký zaručený recept, jak vytvořit oblíbenou hračku? Čím musí dítě zaujmout?


3 roky jsem s manželem hlídala dvě malé děti v USA. Ty děti měly velmi bohaté rodiče. Pod stromečkem vždy desítky nových hraček. Víte, co jim dělalo největší radost? Když jsme si společně postavili domečky z toho velkého množství obalů od té kupy hraček. Hračky samotné kolikrát zůstaly nerozbalené v rohu i několik týdnů. Občas čtu stesky rodičů na sociálních sítí. Poraďte, prosím, co koupit dvouleté dceři, vše už má. Mám vždy chuť zakřičet, hlavně nic dalšího, jen si s ní jděte hrát. Největší parádu uděláte v kuchyni při společném vaření. Není to zrovna dobrá rada od obchodníka s hračkami, ale děti jsou kreativní stvoření a čím méně je zahltíme předměty okolo sebe, tím lépe a kreativněji si umějí hrát. Já mám ráda jednoduché hračky, které nutí děti se zamyslet, aby z nich šlo něco vyrobit. Za mě tedy hračka jednoduchá, která dá prostor dítěti ten zájem projevit. Někdy prostě stačí krabice, nůžky, lepící páska a pastelky:-).

Kdyby se vaše firma mohla vrátit zpátky v čase, co byste se pokusili změnit?

Nevím, jak firma, ale já bych se určitě méně věnovala firmě a více si hrála se svými dětmi. Budu doufat, že si to jednou pořádně užiji alespoň s vnoučaty.


A když si naopak představíte váš e-shop za 5 roků, v čem si myslíte, že bude jiný oproti dnešku?

Vzhledem k obrovskému problému na trhu práce, kdy není dneska prakticky možné sehnat opravdu dobré a loajální zaměstnance nebo je to velmi problematické, se musíme opravdu hodně soustředit na maximální automatizaci procesů, aby se minimalizoval počet lidí potřebných pro provoz eshopu a kamenné prodejny. Dovedu si i představit, že jednou přejdeme kompletně na outsorcing naší logistiky a předáme starost o naše zásilky spolehlivé třetí straně. A vzhledem k tomu, že mi za pět let bude už 55 let, tak bude nejvyšší čas začít přemýšlet, jak naší firmu předat mladší generaci.


Co se týká prodeje hraček, zdá se v českém prostředí už panuje celkem velká konkurence. Čím se  od jiných prodejců hraček lišíte vy?

Ano, konkurence je obrovská. My zákazníkům nabízíme předně osobní přístup. Máme v kamenné pobočce v Praze jeden z největších výběrů školních aktovek ve městě, umíme dobře poradit s výběrem, školní aktovky testujeme, známe dokonale jejich zpracování. I někteří čeští výrobci školního sortimentu si k nám chodí pro rady, jak vylepšit své výrobky, aby byly konkurenceschopné a srovnatelné s německou špičkou na trhu v tomto segmentu. Zákazníkům se trpělivě věnujeme na prodejně nebo i po telefonu či emailu. Milujeme osobní kontakt s lidmi, bez živých zákazníků to prostě není ono. V oblasti hraček se pak specializujeme na české výrobky a to zákazníci oceňují. Češi mají rádi české výrobky. Razíme heslo, že prodáváme jen to, co bychom koupili i našim dětem a svůj sortiment dokonale známe. Zákazníci se k nám často vrací, tak snad to děláme i dobře.

„Sama jsem ale velmi napjatá, jaká letošní vánoční sezona bude. V každém případě bych nedoporučovala letošní nákupy jakkoli odkládat.“


Jak se daří hračkám v konkurenci s novými technologiemi jako jsou počítače, mobilní zařízení a herní konzole, na kterých dětí tráví značnou část volného času?

Tak od určitého věku to jde už opravdu špatně. My máme děti ve věku 15 a 17 let, dárky si u nás vybere už jen ten mladší a hodně omezeně. V Čechách jsou např. velmi populární deskové hry. Náš syn i jeho kamarádi samozřejmě tráví dost času u „displayové zábavy“, to je součást jejich života a nelze se tomu bránit. Ale nemálo času tráví i hraním deskovek a není to vůbec ojedinělý jev. Minimálně v naší sociální bublině. Deskovek je na trhu velké množství a je to jeden z takových těch nezbytných dárků pod stromečkem. Ti nejmenší si hrají stále jako my dřív. Mají panenky, autíčka, člověče nezlob se a k tomu navíc tablet. Na trhu je spoustu tradičních hraček a k nim nové, zcela moderní. Stavebnic, ze kterých si sestavíte kodovacího robota, naučíte se základy programování, je na trhu nepřeberné množství od těch nejjednodušších po složitější. Příkladů je mnoho. Hračkám se daří v současném světe velmi dobře. Nemám o toto odvětví vůbec žádnou obavu.


V médiích se objevují varování, že kvůli prodražujícímu dovozu zboží a komplikacím v dopravě hrozí před Vánocemi nedostatek některého zboží. Mohlo by to nějak zasáhnout i vámi prodávaný sortiment?

Ano, ne mohlo, ale již zásadně zasáhlo. Za patnáct let naší existence jsem nezažila to, že bychom dostali nové ceníky do dodavatelů více než jedenkrát v roce. Letos se navyšovaly ceny u většiny výrobců v lednu, v dubnu a teď v září. Nárůst cen byl v průměru 10–20 %, někde ale i 30–40 %. 15 let předtím jsme se pohybovali v navyšování cca 5 % jednou ročně. Letošní rok je v tomto ohledu velmi speciální. I tím, že zboží, i přes navýšené ceny, přestává být dostatek, se dá očekávat, že v prosinci prostě některé oblíbené položky na trhu nebudou vůbec. My jsme se pokusili předzásobit, co to jen šlo a doufáme, že nám zásoby u těch nejoblíbenjších položek vydrží po celou hlavní sezonu, tedy až do Vánoc. Sama jsem ale velmi napjatá, jaká letošní vánoční sezona bude. V každém případě bych nedoporučovala letošní nákupy jakkoli odkládat. V prosinci již budou regály mnoha obchodů velmi prořídlé, o tom není v tuto chvíli, vůbec pochyb. Určitě bych se ani nespoléhala ani na akce typu Black Friday, do slev nebude co dávat. A to je situace napříč trhem, nejen v našem oboru.

Děkujeme za rozhovor

Dracek.cz logo

O Dracek.cz

E-shop Dráček.cz nabízí kompletní sortiment hraček pro děti, mnoho kreativních hraček, vybavení do školy. Majitelé umí výborně poradit s výběrem té nejlepší hračky pro vaše dítě a zaměřují se i na pomoc při výběru školního batohu. Hračky navíc často sami testují a sdílí se zákazníky své zkušenosti.