Mraky zážitků na dovolené s dětmi v Chorvatsku a Slovinsku

3. 6. 2021 Honza

Milý Zápisníčku,

velké množství svých cest do zahraničí jsem absolvoval sám. Podíval jsem se do zemí bývalého Sovětského Svazu, ale i za oceán. Chorvatsko bylo pro mne vždy něco, co zažít nechci a o Slovinsku jsem toho skutečně moc nevěděl. Jednoho léta ale padl návrh, vyrazit s rodinou autem k moři a nejen s rodinou, ale i s partou kamarádů. Strhla se neuvěřitelná diskuse, kdy každá z pěti rodin preferovala něco jiného. My chtěli hory a moře. Žádný přeplněný resort, žádné velké hotely, ale spíš penziony. Na své trase jsme chtěli poznat více míst a tak nakonec každá rodina jela samostatně. Nicméně i přesto jsme se s přáteli nakonec potkali.

O Chorvatsku jsem slyšel většinou hodně negativní informace. Pláže plné kamení, milion čechů a slováků, mizerné služby, plné dálnice. Naproti tomu Slovinsko bylo z vyprávění stále atraktivnější. Země vysokých hor a krásné přírody, která má služby na úrovni Rakouska. Začali jsme plánovat a rozhodli jsme, že ubytování nalezneme na Bookingu a přes Airbnb. Každý z ubytovacích serverů má své plusy a mínusy a prakticky pravidelně využívám oba, tak proč to dělat jinak.

Slovinsko Pesnice

Začali jsme stále více vyhledávat informace, která místa s dětmi navštívit a kterým se naopak vyhnout. Důležité také bylo, jakou zvolíme cestu, abychom nestáli v kolonách. Při plánování jsme zjistili, že klub UAMK (uamk.cz) nabízí ENC “krabičku” za sklo auta, která umožňuje využít zvláštní pruh pro průjezd bez čekání na mýtu. Takže jsem k nim zašel a krabičku si půjčil. Musí se nabít kredit, zaplatit záloha a po návratu se musí krabička vrátit. Myslím si, že to je super služba i když se nakonec ukázalo, že cesta by proběhla stejně hladce a rychle i bez krabičky. Ale člověk nikdy neví.

Slovinské národní parky

Naše první cesta vedla přes Dolní Dvořiště, Linc a Salzburg do Kranjske Gory ve Slovinsku. Zde jsme si přes Booking rezervovali hotel od soboty do úterý. Jedná se o nádhernou vesnici, nebo malé městečko v Triglavském národním parku. Triglav byl dle mého názoru ta nejhezčí destinace na naší dovolené. Jsou to vlastně slovinské Alpy, které mají nádhernou přírodu a na pár kilometrech obrovské množství atrakcí a přírodních skvostů. Hned po ubytování jsme pěšky vyrazili k řece Pišnica a podél ní k jezeru Jasna. Po kolena v ledové horské řece jsme se schválně brodili desítky metrů. Úžasně čistá voda a nádherné jezero, kde je trochu více lidí než v jiných částech Triglavu, ale stále v pohodové atmosféře.

Slovinsko Jezero Jasna

Kranjska Gora se stala naším základním táborem i pro další expedice, tentokrát autem. Navštívili jsme celou řadu vodopádů mezi které patří Peričnik nebo Martuljek. Děti byly nadšené, protože tak obrovské vodopády ještě neviděly a za Peričnikem se dá krásně projít, jak v nějakém filmu o indiánech. Při dalším výletu jsme zase navštívili pramen Soči a to už dětem v hlavě asi zůstane navždy. Dělaly si stále srandu z názvu i z cesty a udiveně zíraly mezi skály, kde voda poprvé vytékala na zemský povrch.

Slovinsko Pramen Soči

Nezůstalo však jen u vodopádů a řek. To hlavní jsou zde přece hory a 50 km od hotelu byla lanovka na horu Kanin. Kabinkou, jedoucí asi 20 minut, jsme se dostali do výšky 2202 m.n.m. a mohli jsme se, i přes právě probíhající léto, směle koulovat.

Po dobu našeho pobytu v tomto místě se u nás zastavil první z našich kamarádů. On zvolil se svými dcerami cestu karavanem a na dvě noci jej zde také zaparkoval. My měli sebou 3 děti a nejmladší bylo 5 let, tak jsme nemohli až tak divočit. On měl nejmladší desetiletou, tak společně dali i výstup na Mangart (2679 mnm), a co víc, v neoprenu s přilbou využili adrenalinovou atrakci Canyoning, aneb sjezd řeky “po zadku”. Převléknete se do plavek, vezmete si neopren a šlapete na kopec. Pak nasadíte přilbu a úzkým korytem v 6 °C studené vodě kloužete zpět do základny. Zažijete super přírodní klouzačky, ale i skoky z větších výšek ze skály do vody. Prostě jedinečný zážitek na celý život.

Slovinsko Kanin

Soutěska Vintgar

Jak jsem psal výše, naše dovolená byla cestovatelská a tak jsme se rozloučili a jeli dál. Nejeli jsme až tak moc daleko. Cesta trvala asi hodinu a už jsme byli v cíli našeho dalšího výletu. Opět jedno z úžasných míst Slovinska, které se jmenuje soutěska Vintgar. Jedná se o nádhernou soutěsku, kde mezi skalami protéká divoká řeka plná ryb. Soutěskou prochází stezka s dřevěnými chodníky. Musím přiznat, že tady již bylo turistů hodně a chce to najít správnou chvíli návštěvy, nicméně to stojí za to. Výlet není nijak fyzicky náročný a dřevěné chodníky děti vždy baví. Pokud jim navíc dáte do ruky fotoaparát, tak se zabaví na celou cestu.

Slovinsko Vingart

Naše další ubytování bylo v apartmánu opět přes Booking. Bylo to úplně na samotě, vedle silnice, kde stál jen jeden dům (ten náš) a výborná hospoda pro projíždějící cestovatele. Atmosféra hor byla i zde bezvadná. Dřív bývala přímo za naším apartmánem sjezdovka, která již mnoho let není v provozu, a tak se tam pásly ovce a za soumraku srny. Hospůdka u domu přišla vhod. Po večeři se děti přesunuly na apartmán a my mohli nerušeně diskutovat s místními a zkoušet, jaké ovoce se dá naložit do dobrého alkoholu.

Jezero Bled a Bohinj

Druhý den jsme se vydali na další velmi známé místo ve Slovinsku. Jednalo se o Bledský hrad a Bledské jezero. Jak bych to řekl slušně. Snad jen … nikdy více. Jezero i hrad jsou moc pěkné, dokonce se v jezeře dá koupat na přírodním koupališti, ale lidí je tam snad deset milionů. Doprava v centru byla zasekaná turistickými autobusy, loďky si člověk nemohl půjčit, protože byly všechny obsazené. Zlatý Triglavský park. Jak nám tam bylo dobře.

Slovinsko Bohinj

Další den jsme vyrazili na jiné známé jezero. Bohinjské jezero leží mezi kopci s lanovkou, která vás vyveze nejen nad vodní plochu, ale do výšky až 1761 m.n.m. na horu Vogel a vy tak můžete znovu spatřit Triglavský park se svými dominantami. Jezero jsme ještě projeli na výletní lodi a po návratu na chatu jsme opět zakotvili v příjemné hospůdce.

Chorvatské dobrodružství začíná

Další den jsme již vyrazili do Chorvatska. Cestou jsme navštívili hlavní město Slovinska - Lublaň a také Chorvatska - Záhřeb. Obě tako města jsou krásná a bylo dobře, že jsme je začlenili do naší dovolené, i když jen na jeden den.

Lublaň

Plitvická jezera

Naše další ubytování, opět přes Airbnb, bylo hned vedle Plitvických jezer. Prostředí známé z indiánských příběhů nás opět přivedlo k úžasu. Tato jezera se vyplatí navštívit hned brzy ráno. Dokonce jsme si mohli koupit lístek den předem a po krátké frontě jsme vstoupili do nádherné přírody plné vodopádů a ryb.

Část cesty přes jezera zajišťují přívozy a další část jdete po krásně upravených chodnících. Na závěr nás vláček na kolech přivezl zpět k autu. Jsem velmi rád, že jsem tuto přírodní památku navštívil a také, že jsme tam byli brzy ráno. Kdo si chce koupit lístek kolem oběda, ten může být zklamán, že se do parku ani nedostane. Atrakce je velmi turisticky oblíbená. Velké fronty u vstupu a značná rozloha jezer však zajistí, že si samotnou návštěvu opravdu užijete.

Okolí Zadaru

Od Plitvických jezer jsme se vydali k Zadaru. V jedné vesnici před Zadarem jsme si opět přes Booking rezervovali celý dům i s bazénem. Tento dům jsme měli společně s jednou rodinou. Přijeli totiž za námi další kamarádi s kterými jsme původně plánovali dovolenou. Děti byly nadšené, že jim přijeli parťáci a banda pěti dětí se parádně zabavila. Nakonec se k nám v průběhu týdne připojila i skupina z karavanu, která mezitím zajela do Itálie za čtvrtou partou z původních plánovačů. V Zadaru jsme se do moře moc necpali, vyzkoušeli jsme jednu malou pláž a prošli památky. Nicméně koupání v Chorvatsku jsme si parádně užili jinde.

Chorvatsko Jovici

Využili jsme menší pláže kousek od domu, kde jsme bydleli. Pláž Jovici je naprosto super a je tam i písek. Další koupání jsme využili kousek od našeho domu, kde bylo pobřeží s velkými kameny a vybetonovaným vstupem do vody, který si zde pro dobré koupání upravili místní majitelé loděk. Moře a pobřeží tady byly parádně čisté a prakticky úplně bez lidí.

Plitvická jezera

P.S. Celý tento výlet změnil můj názor na Chorvatsko a pomohl mi objevit Slovinsko a jeho hory. Triglavský národní park doporučuji úplně každému. Je skutečně o co stát a zabaví se i děti. Myslím, že není problém vzít si s sebou i psa, pokud zvládne těch pár hodin v autě - určitě si zdejší přírodu užije. Navíc to do Slovinska není až tak daleko.

Honza

Autor Honza

Honza je v našem týmu nejstarší, což by mělo odpovídat i množství jeho cestovatelských zážitků. Vzpomínkový optimismus ho váže k východnímu bloku a není se co divit, že mezi jím procestované destinace patří i Rusko a Uzbekistán. Ale aby se neřeklo – navštívil i Ameriku, a to konkrétně Mexiko a Brazílii. Často si najde volný čas i na výlety po Evropě, kam rád bere svou rodinu i krásného australského ovčáka Happyho.