Rozhovor s Florea.cz

Málokdo v byznysu dokáže mluvit o svém oboru s takovým zápalem jako Jiří Hemerle z e-shopu Florea. V našem rozhovoru, který se točil kolem rozvozu květin, příliš nešetřil nabídku konkurence a zákazníkům dal několik doporučení, jak darovanou květinou udělat největší radost.

22. 3. 2021
Rozhovor s Florea.cz

Řekněte to květinou. To je hlavní motto voňavého internetového květinářství Florea.cz, které každý den doručuje kytice stovkám zákazníků po celé České republice. 

Zakladatel Jiří Hemerle nám proto v obsáhlém rozhovoru popsal, co vše za doručením opravdu čerstvé kytice vlastně stojí. Mimo jiná došla řeč i na nejčastější dotazy spojené s nákupem květin na internetu, na fungování holandské burzy, ale i na mnoho dalšího.

Kdy přesně se ve vaší hlavě zrodila myšlenka prodávat květiny online?

V květinách jsme se pohybovali od roku 1996. V té době jsme zakládali velkoobchod s květinami a sledovali kvalitu u pěstitelů v Holandsku a na burze, s tím, co se nabízelo v místních květinářstvích. Rozdíl v sortimentu i v kvalitě byl obrovský.

Květiny jsou totiž rychle se kazící zboží. Proto byl, a dodnes mnohdy je, výběr v květinářstvích velmi omezený. Jestli dnes na burze existuje 360 druhů růží v různých délkách, v květinářství narazíme někdy na 5, někdy možná na 8 barev a zpravidla jedné délce. 

Není se čemu divit, cesta květin do klasických květinářství je velmi dlouhá. Často je v ní zahrnut pěstitel, nákupčí, velkoobchod, obchodní zástupce, květinář a mnohé další články. Podle toho taky kytky v květinách vypadají.  

Pohled na nakřáplé růže, které jsou na konci životního cyklu a za dva dny zvadnou, k tomu navíc výše obchodních marží a cen květin, to pro nás byly hlavní počáteční impulsy, proč do toho jít. Řekli jsme si, když vozíme čerstvé růže, pojďme je vozit i k lidem domů

 Smyslem bylo vrátit lidem důvěru. Aby si každý mohl vybrat z opravdu široké nabídky svoji květinu za normální peníze. Aby dostal super čerstvý kousek přírody, který bude dělat radost i za dva týdny.


Přibližte nám, jaké je vlastně složení týmu Florea. Jaké všechny činnosti vaši zaměstnanci zastávají?

Začíná to u nákupčích, to je tým, který nakupuje na burze květiny v Holandsku. Pak máme své vlastní lidi přepravující čerstvě zakoupené květiny do České republiky. Následuje celé oddělení expedice zpracovávající zakázky. Právě tihle lidé objednané květiny připravují, čistí, vážou, balí, případně dělají fotodokumentaci, aby klient měl jistotu, co dostává. 

Na to navazuje tým logistiky. Každý den o půlnoci z centrály z Plzně odjedou květiny na naše depa (do Prahy, do Jihlavy, do Brna, do Prostějova), a odtud je potom naši kurýři doručují obdarovanému.

„Z květiny se stal spíš prostředník než předmět, protože lidé si skrze ně řeší spíš vztahové záležitosti.“ 



Máte nějaké motto, kterým se všichni ve vašem týmu řídíte?

Naše motto je Řekněte to květinou, čemuž podřizujeme náš byznys. 

V začátcích jsme si mysleli, že lidé si budou kupovat čerstvé květiny pro sebe. Samozřejmě se ukázalo, že je to jinak. Lidé chtějí květiny někomu poslat, překvapit, popřát, udělat radost. A právě to jim dnes Flroea.cz umožňuje. Z květiny je spíš prostředník než předmět.

Téměř s každou květinou proto putuje i nějaký vzkaz. Ať už je to z oblasti milostné (promiň, miluji tě, chci si tě vzít apod.) či různá poděkování. Květiny putují k zaměstnancům, obchodním partnerům, jde i o květiny babičce, učitelkám nebo na stavební úřady. V podstatě je květina taková univerzální věc, kterou se toho dá spousta říct a vyřešit. 

K tomu máme perfektní šoféry, kteří květiny doručí. Všechna auta jsou chlazená, kytky se přepravují v lednici a ve všech autech je GPS. Vy jako zákazník sledujete, kde kytka je. 


Je o vás známo, že některé květiny vybíráte na burze květin. Dokázal byste našim čtenářům přiblížit, jak vlastně taková burza probíhá?

Manželé Hemerle založili a spravují e-shop Florea s rozvozem květinNejdřív si musíme říct, co to je burza. Aby si lidi nemysleli, že je to burza, která tady probíhá třeba s dětským oblečením. Burza je místo, které slouží primárně k cenotvorbě. Je to trh, který hledá rovnováhu mezi nabídkou a poptávkou. Na burze se potkává obrovské množství květin i obrovské množství pěstitelů. 

Pokud byste chtěli vozit čerstvé květiny a poslali kamion do Holandska s cílem objet všech 10 pěstitelů chryzantém a 40 pěstitelů růží, strávíte tím týden a domů přivezete s prominutí hnůj. Burza je tak v první řadě logistický nástroj, kam všichni pěstitelé každý den posílají svoji produkci. Vy ji nakoupíte a na jednom místě si ji můžete naložit. Na jednom místě si naložíte zboží třeba od 120 pěstitelů. Z rovnováhy nabídky a poptávky vznikají správné ceny. Pěstitelé na burzu pošlou dejme tomu půl milionu červených růží, zatímco nákupčí ten den poptávají určité množství. Vše probíhá formou holandské aukce, kterou si možná pamatujete z dražby nemovitostí v devadesátých letech. 

U klasické dražby nakupující přihazují, věc nakonec připadá tomu, kdo nabídl nejvíce.  U holandské burzy je to obráceně. Květiny začínají na maximální ceně, u růže třeba cena 20 korun, která se postupem času snižuje. Tedy 19, 18, 17, 16 až do chvíle, kdy někdo zmáčkne knoflík a řekne „beru“. Pak je prodáno. Nejvyšší nabídka tak není poslední, ale první. Jen tak se obrovské množství květin zvládne každý den vydražit. 

Po vyhraných aukcích nakládáme květiny do našich chlazených aut a za 8 hodin jsme s nimi v plzeňském skladu.

Myslím, že řada zákazníků vybírá květiny především podle pohledu z blízka. Potřebují vidět, v jaké je květina kondici nebo si přivonět. Máte nějaký recept, jak překonat tuto bariéru při online prodeji?

U nás se tyhle přirozené překážky snažíme překonat trojicí základních věcí. 

První je, že máme svůj fotoateliér a každou květinu vyfotíme, tak jak je. Prodáváme opravdu to, co je k dispozici a květiny nijak nevylepšujeme. Chytří lidé zabývající se internetovým marketingem nám často radí, ať fotky vylepšujeme, a ještě více jim vizuálně pomůžeme. Vždy budeme říkáme ne. Nechceme, aby zákazník dostal něco jiného, než čeká. Vždy se mi vybaví film Volný pád s Michaelem Douglasem, kde hrdina napochoduje do fast foodu, kde na fotce vidí navoněný orosený hamburger a objednání dostane chudou housku s trochou naházeného masa a salátu. Všichni to známe. 

Druhá věc je, že zákazník si za poplatek ve výši pár desítek korun může připlatit fotografii po uvázání. To znamená, že ve chvíli, kdy my uvážeme květinu, dostanete fotku své kytice. Přesně tak vidí, co obdarovaný dostane. Samozřejmě může také říct „tohle úplně ne, trochu mi to předělejte nebo udělejte mi to úplně jinak“. 

Třetí věc je, že velmi často máme na našem Faceboooku streamy ze skladu nebo z Holandska, kde lidé vidí květiny vidí úplně naživo. V tomto je Florea.cz unikátní i na evropské úrovni. 

Většina naší konkurence jsou totiž sítoví prodejci. Na jejich webu si vyberete nějakou květinu, řekněme, že chceme udělat mamince radost kyticí z orchidejí. Může se ale stát, že firma nakonec doručí kytici z karafiátů. Mnoho firem totiž objednávky jen zpracovává a přeposílá lokálním květinářstvím. Když si objednáte květinu s doručením v Olomouci, prodejce přepošle vaši objednávku d olomouckého květinářství svému partnerovi. Už ale netuší, co má partner na pultu. Kolik kusů, v jaké kvalitě. V obchodních podmínkách takových prodejců najdete, že nemáte nárok na reklamaci, když dostanete jiný počet, jinou barvu a jiný druh květin.  

A právě v tom je oproti nám velký rozdíl. My každou objednávku spravujeme na jediném místě, všechny květiny skladujeme v logistickém skladu u Plzně, a pak v noci distribuujeme na depa po celé republice. U nás tak mají zákazníci stoprocentní jistotu, že dostanou to, co mají. 

Teď se to jako velká přidaná hodnota ukázalo, když jsme po šesti letech získali na portálu Heureka zlaté ocenění Ověřeno zákazníky. Jsme aktuálně jediný český e-shop s květinami, který něco takového má. Naprostá většina prodejců má tyto recenze radši rovnou vypnuté.

„Pokud se nás lidi pořád dokola na něco ptají, tak je to počet květin.“


Jaký je podle vás největší předsudek, který je u nás ve spojitosti s květinami zakořeněný?

Naprosto jednoznačně sudý, lichý počet květin. Pokud se nás lidi pořád dokola na něco ptají, tak je to počet květin. Je to zajímavý fenomén střední a východní Evropy. U nás s tím přišel Guth Jarkovský a ten základ je zhruba, když to popíšu, v tom, že na hroby patří jedna květina pro Boha a jedna pro zemřelého. Tohle pravidlo se ale nějak rozšířilo i mimo smuteční květiny. Výsledkem je, že nám volá zákazník a říká „manželka má třicet let, kolik jí mám dát růží? 31 nebo 29? Ten sudý počet se nehodí.“ My jsme k tomu s naším kamarádem Láďou Špačkem udělali takovou květinovou etiketu. A máme o tom napsaný docela hezky blog, kde vysvětlujeme, že sudý počet není problém.

Jedna z čerstvých a voňavých kytic, které si můžete na Florea.cz zakoupit

Na vašem webu máte spoustu článků, ať už jde o různé tipy, doporučení, reportáže či inspiraci. Které z nich patří k nejčtenějším?

Právě sudý, lichý počet květin. V závěsu jsou pak veškeré tipy na přání, vzkazy a tak dále. Právě vzkazy jsou našim velkým tématem, většina dotazů na zákaznické lince se týká právě jich. Naše zákaznická podpora proto často sestavuje pro dotyčného vzkaz na míru. Většina dotazů na zákaznickou linku je pomozte mi se vzkazem a lidé u nás neustále hledají nějakou inspiraci, jaký napsat vzkaz. Většinou naše zákaznická podpora sestavuje vzkaz za toho dotyčného a běžně řešíme komunikaci, kdy naše operátorka něco navrhne a ten dotyčný řekne hele dobrý, ale úplně brát si ji nechci, tohle je ostřejší trošku, zkuste něco slabšího.

Když byste měl vypíchnout tři hlavní události v roce, kdy jdou vaše květiny nejvíce na odbyt, které to budou?

Jednoznačně Valentýn, Mezinárodní den žen, Den matek. A taky konec školního roku.

A jak je to se jmeninami? Víte, při kterých svátcích můžete očekávat největší nápor?

Souvisí to se ženskými jmény, která jsou nejvíce zastoupena v populaci. Takže když se podíváme na Wikipedii nebo na Český statistický úřad na četnost ženských jmen v populaci, vévodí jména jako Hana, Alena, Marie atd. 

Kromě toho je naše podnikání hodně spojeno s načasováním. Nemyslím jenom předvýplatní a povýplatní termín, ale i to, jaké je počasí. To má obecně vliv na online projede. Když je venku hezky, lidí mizí od počítače. A naopak. 

„Proč bych měl někde kopírovat nějaké vzkazy? Ať to jde od srdce.“



Je něco, co byste poradil vašim zákazníkům před tím, než se rozhodnou pro nákup u vás, aby byli s vybranými produkty spokojeni?

Určitě. Přemýšlejte, komu květiny posíláte. Jaký ten člověk je, co má rád. Velmi často vidíme, že ženy milují míchané květiny. Když růže, tak mají rády třeba krémové barvy, když růžové, tak mají rády třeba starorůžovou nebo něco takového. A pokud přichází muž na e-shop, tak jednoznačně pálí na červenou růži, nekompromisně. Je to možná dáno tou květomluvou a tím, že rudá růže obecně je symbolem lásky. 

Ale existuje velký rozdíl, mezi tím, co si ženy přejí a co jim dělá radost, a tím co jim muži posílají. Mnoho lidí bere spoustu věcí formálně. A spousta lidí takhle řeší narozeniny, svátky. 

Je fajn to vnímat trochu jinak, podívat se, co to je za člověka. U nás třeba když muž zavolá na zákaznickou linku a chce něco poslat manželce, přítelkyni, mamince, tak než vůbec začne jakákoliv prezentace z naší strany, ptáme se: kolik tomu člověku je let, jaký je, je sportovec, a jaký to má doma, má to všechno jako bílý srovnaný nebo naopak má ráda fialový barvy, pestrý nebo jaký má ráda barvy, jak chodí oblečená, je to spíš usedlá nebo extravagantní? Abychom připravili něco, co k obdarovanému patří, co on sám má rád. Neodfláknout to. 

Takže pokud budou vybírat květinu, bylo by fajn vědět, jakou květinu má ženu ráda. Nemusí to být růže samozřejmě. Můžu vybrat i vhodnou květinu pro to období. Když bude jaro, tak to mohou být tulipány nebo cokoliv jiného typické pro jaro. Když už budu vybírat tulipány, tak si dát záležet na tom jaké. Bíle, žluté, červené? Jaké má ráda dotyčná nebo dotyčný? Určitě by to nemělo být formální ve smyslu dejte mi tam za pětistovku nějakou kytku k narozeninám. Je fajn, že jste nezapomněl ale bylo by ideální tomu trochu věnovat pozornost. 

Když bych to připodobnil, tak je to jako by někdo někomu kupoval svetr nebo bundu. Nebo šperk. Taky ten člověk nepřijde do klenotnictví a neřekne, dejte mi zlatý prstýnek velikost dva. Tady mi ho zabalte. Tak proč to samý dělat s květinami? Vybíráme šperk, vybíráme oblečení a řešíme, jaký to je, aby se to tomu obdarovanému líbilo a úplně stejně bychom měli přistupovat k květině a vzkazu.

A teď se nakonec trochu střelím do kolene. Na webu máme stovky a tisíce často oblíbených vzkazů. Ale přece každý člověk je unikátní. Když někomu posílám vzkaz, tak tomu člověku chci něco říct. Představím si toho člověka, co mu chci říct, co mu chci vyslat společně s květinou za poselství. A prostě mu to napíšu. Proč bych měl někde kopírovat nějaké vzkazy? Ať to jde od srdce. To je přece to, proč to hlavně dělám. 

Pokud má někdo narozeniny a chci mu říct, že tady s ním sdílím ten svět, že se narodil a je takový a takový, tak mu to prostě napíšu. 

Děkujeme za rozhovor

 

Přečtěte si i naše předchozí rozhovory, kde blíže představujeme naše partnerské obchody:
Frutiko.cz: Jedlé dárky zažívají hlavní boom na Valentýna

Doma není prostor na okázalé oblékání. Ženy však chtějí vypadat dobře i při videohovorech 

Úspěšný je ten, kdo se rozhodne čelit svým problémům a jde za svými sny

Šperkům vévodí stříbro 925 a chirurgická ocel