Kosmas recenze II – Nestvůra z Essexu, Kousky štěstí, Čau uprchlíci

Přicházíme z další recenzí knih od online knihkupectví Kosmas.cz. Tentokrát na vás čekají oblíbené tituly Nestvůra z Essexu od Sarah Perryové, Kousky štěstí od Anne Christine Ostbyové a na závěr kniha Čau uprchlíci od Tuvia Tenenbom.

26. 7. 2018

Počet hvězdiček: 3,5 / 5

O výhodách, službách a nakupování v e-shopu Kosmas.cz jsme si leccos řekli už v rámci minulých recenzí. Tentokrát se podíváme trochu pozorněji na konkrétní služby internetového knihkupectví, které nám připadají užitečné nebo zajímavé.

Můj Kosmas

Registrací na stránkách Kosmas.cz získáte spoustu praktických výhod:

• Aktuální přehled o svých objednávkách máte pěkně po ruce
  • Můžete snadno spravovat své osobní údaje potřebné k doručování objednaných knih
  • Sojka hlídačka vás upozorní na dostupnost knih, které dříve nebyly k dispozici
  • Máte možnost psát recenze k oblíbeným knihám
  • Můžete využít dárkové poukazy Kosmas pro své přátele a blízké
  • Inteligentní košík vám uloží nezakoupené knihy pro další nákup

Věrnostní program Kosmas

Členství ve Věrnostním programu Kosmas je celkem užitečná záležitost. Stačí nakupovat knížky, které vám padnou do oka, sbírat body a jednou za půl roku je vyměnit za slevovou poukázku na další nákup. Prvních 50 bodů získáte jako bonus hned při vstupu do programu. Za každou 1 Kč z každého uskutečněného nákupu na Kosmas.cz se vám připíše další bod, 10 body vás Kosmas odmění za každou schválenou recenzi publikovanou na Kosmas.cz. Pokud do 31. března nebo do 30. září nasbíráte více než 1500 bodů, přistane vám sleva 50 Kč na další nákup. Za více než 3000 bodů máte nárok na slevu 100 Kč.

Nestvůra z Essexu

• Cena: 358 Kč / původní 398 Kč
  • Autor: Sarah Perryová
  • Nakladatel:  Argo
  • Originál: The Essex Serpent
  • Překlad: Konárková, Michaela
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 440 stran, česky
  • Rozměry: 13,5 × 21 cm
  • Rok vydání: 2018 (1. vydání)
  • K dostání také e-kniha a audiokniha
  • Naše hodnocení: 4,5 z 5
  • Stránka produktu: Kosmas

Kniha nestvůra z Essexu na mě svou zdobnou obálkou a oslavnou chválou mladé autorky Sarah Perryové působila jako přehnaná záležitost, kterou si obvykle pro čtení na cestu do práce a z práce nevybírám. Čekala jsem naivní prvotinu, fantaskni krimi z viktoriánské Anglie, depresi essexských blat. Nic z toho se nekonalo. Přestože mi byly jednotlivé postavy představené s lehkou krkolomností, přestože naivita prochází celým románem jako jemný ranní opar mladosti a nevědění, přestože popis prostředí, osob a myšlenek je mnohdy nevyvážený, celé to sedí. A celé to koresponduje s příběhem, jeho hrdiny i tajemstvím, které vám mistrně uniká jako kluzký netvor, kterého se bojíte, ale v koutku duše víte, že se ho bát nemusíte. A že si vaše obavy zaslouží spíš lidé, jejich štěstí a křehkost jejich vztahů.

Mladá Cora Seabornová ovdověla. Zkoumá svou nově nabytou svobodu a bez zábran se odevzdává přírodě a obyvatelům pobřežní vesnice Aldwinter. Svou otevřeností, bezprostředností a absolutním odvržením viktoriánských konvencí si získává lásku pastora Williama Ransoma i jeho okouzlující manželky. Život Cory je upředen z přátelství s Marthou, mladou bojovnicí za lidská práva, která je Coře společnicí v dobrém i zlém, z bolestného mateřského pouta k synovi Frankiemu, zvláštnímu chlapci, který neopětuje nesmělou lásku své matky, z bezstarostného vztahu k doktoru Lukovi, který Coru tajně miluje, a ze vzrušujícího pátrání po novém živočišném druhu na essexských blatech.

Celý příběh je vlastně velmi prostý. Nečeká nás žádné velké odhalení ani nový pohled do života a politiky Anglie devadesátých let 19. století. Přesto jsem s nadšením zvedala každý kamínek, čistila ho od bláta a hledala v něm nové střípky pocitů, vůně, barev a pohnutek, které tvoří každou další řádku vyprávění o lásce v tolika rozmanitých podobách, kolik je rozmanitostí v každém z nás. O lásce, která má v každém z lidských srdcích jinou kvalitu založenou na osobní zkušenosti, empatii i osobním prospěchu, zralosti, svobodě, odpovědnosti a kráse. Mozaika jednotlivých osudů tak tvoří křehký příběh udržující vaše napětí a touhu číst dál až do konce.

Kousky štěstí

• Cena: 368 Kč / původní 398 Kč
  • Autor: Anne Christine Ostbyová
  • Nakladatel:  Argo
  • Originál: Biter av lykke
  • Překlad: Somogyi, Viola
  • Popis: 1× kniha, vázaná, 296 stran, česky
  • Rozměry: 14 × 20,7 cm
  • Rok vydání: 2018 (1. vydání)
  • K dostání také e-kniha a bazar
  • Naše hodnocení: 3,5 z 5
  • Stránka produktu: Kosmas

Kousky štěstí svítí sluncem a voní mořskými vlnami omývajícími jeden z ostrovů Fidži. Jsou poskládané z osudů stárnoucích přítelkyň, které si v batohu nesou těžké kameny svých nenaplněných tužeb, zklamání a zmařených cílů svých životních cest. Po příjezdu na ostrov, kam je pozvala spolužačka Kat, aby realizovaly nový a nejspíš poslední společný projekt, nesměle vybalují z kufrů kostlivce a s úžasem zjišťují pravdu o sobě, o svém životě i o vztazích mezi pěti kamarádkami. Po střední škole se rozprchly do slepých uliček vlastních životů a na ostrově náhle všechny stojí tváří v tvář sobě samým. Jsou konfrontovány řadou odhalených tajemství i postojem místních obyvatel a jejich tolik odlišnou kulturou. A hledají poslední cíle své cesty v neobvyklém společenství ve Vale nei Kat i v sobě samých.

Kniha trpí určitou neohrabaností umocněnou silnou touhou vytvořit zajímavé dílo poskládané z dopisů a vhledů do duše jednotlivých hrdinek. Chyběla mi určitá lehkost korespondující s prostředím východní bezstarostnosti. Místy jsem měla pocit, jako by autorka neuměla vzít začátek za tu správnou nit a složitě, s urputným umělecko-psychologickým záměrem chodila kolem horké kaše. Servírovala mi velká sousta odosobněných myšlenek a plochých charakterů postav bez jazykového rozlišení. S určitým sebezapřením jsem se prokousávala k jádru příběhu, hnána zvědavostí, co z toho vlastně bude. Pak jako by spisovatelka konečně naskočila na tu správnou vlnu přílivu a vtáhla mě do zábavného stavění dalších osudů z písku událostí a zvratů.

Při čtení jsem postupně odstraňovala všechy vrstvy nablýskaného staniolového balastu nepřesvědčivě vykreslených emocí a pohnutek, až jsem se i já dostala ke svému kousku štěstí. Lahodné čokoládě, kterou se dámám z Valei nei Kat nakonec podařilo vyrobit; konejšivě se rozplývá na jazyku a smířlivě vás přiměje, abyste všechny pochybnosti ohledně knihy a jejích hrdinek hodili za hlavu a v rytmu meke, tradičního fidžijského tance, dotančili příběhem až do překvapivého konce.

Čau uprchlíci!

• Cena: 368 Kč / původní 398 Kč
  • Autor: Tuvia Tenenbom
  • Nakladatel:  Zeď
  • Originál: Hello Refugees!
  • Překlad: Weiner, David
  • Popis: 1× kniha, brožovaná, 220 stran, česky
  • Rozměry: 14 × 21 cm
  • Rok vydání: 2018 (1. vydání)
  • Naše hodnocení: 3 z 5
  • Stránka produktu: Kosmas

Izraelsko-americký novinář Tuvia Tenenbom procestoval Německo skrz naskrz, aby zjistil, proč se tato země rozhodla v posledních letech přijmout nejvíce uprchlíků v Evropě (jen za v rok 2015 se dokonce přiblížila přijetí milionu uprchlíků). Své postřehy z návštěv uprchlických táborů a rozmlouvání s uprchlíky, německými politiky i běžnými občany pak Tenenbom představil svým čtenářům v knize Čau uprchlíci!. Zajímal se nejen o osud migrantů, ale i o pohnutky, které vedly Německo k tomu, že se k nově příchozím postavilo s otevřenou náručí.

Tenenbomovi nelze upřít, že odvedl důkladnou reportážní práci a sepsal knihu, která se čte jedním dechem. Navštívil politické mítinky, demonstrace i uprchlické tábory a rozhovory vedl s lidmi stojícími na obou stranách pomyslné barikády. Poznatky z těchto návštěv a setkání doprovodil vlastními glosami. A právě ty jsou největší slabinou knihy. Dopouští se v nich řady zjednodušení, podporuje mnoho předsudků a stereotypů. Řada Tenenbomových poznámek si přímo říká o to, aby byla konfrontována s dodatečnými otázkami, jež autor knihy opomenul. Když například opakuje podezření, že německá “otevřená náruč” je pouhou PR akcí, která má vylepšit obraz Němců před celým světem, možná by stálo za to se ptát, jak si počínaly v období vrcholu uprchlické krize ostatní země. Zda značná část z nich pouze pasivně nepřihlížela či nevznášela nekonstruktivní kritiku na adresu těch, kteří se rozhodli uprchlíkům pomoci.

Přestože se Tenenbom snaží vzbudit dojem nestranného pozorovatele, u stoupenců “protiuprchlického” politického proudu se až nápadně snaží dopátrat sympatických rysů jejich osobnosti. Naopak pro německou kancléřku Merkelovou nenachází vřelého slova a nemá pro její kroky (a zejména politiku tzv. otevřené náruče) sebemenší pochopení. Čau uprchlíci! ale obsahuje i některá varování, kterým je zapotřebí věnovat pozornost. Jde především o mnohdy tristní podmínky, kterým musí čelit uprchlíci v táborech. Dle Tenenbomovy reportáže se uprchlíkům nedostává uspokojivé stravy, hygieny, bezpečí, pracovních možností ani soukromí, což se odráží na jejich zdraví i psychice.